SAM_4180.jpg

Olen hämmentynyt, kuinka paljon kiinnostusta kirjoitelmani ovat aiheuttaneet. Olen saanut paljon positiivista palautetta ja rohkaisua kirjoittaa materiaalistani kirja. Kaikkein vaikeinta tulee kirjaa silmälläpitäen karsia materiaalia.

Olen saanut menneinä aikoina takstiviestejä, puheluita, face-viestejä päivää kohden niin paljon, että olen ollut kokoaikaisen kontrollin alaisena. En ole voinut poiketa kauppaan kotimatkalla ilmoittamatta siitä puoliskolleni. Joka ainoa lähettämäni viesti on pitänyt kertoa ja analysoida. Jokainen saamani viesti on pitänyt raportoida. En ole voinut tehdä mitään pelkäämättä jälkiseuraamuksia.

Tällä hetkellä en voi uskoa todeksi, kun voin käydä kuntosalilla, kaupassa, töissa jne. tekemättä syväluotaavaa raporttia jokaisesta ihmisestä, katseesta, sanasta ja niiden mahdollisista tarkoitusperistä. Jos tarpeeksi pätevää meriselitystä en ole kyennyt antamaan, on kapteeni luotsannut laivan karille eli koko perheen elämä on heittänyt vähintään yhden voltin. 

Tiedän elämäni joidenkin ajanjaksojen olleen vaikeita. Olen joutunut selviämään niistä, sillä muuta vaihtoehtoa ei ole ollut. Monesti olen toivonut pääseväni täältä pois, mutta pojat tarvitsevat minua enkä voi tuottaa heille tuskaa enää enenpää. Minun tehtäväni on auttaa heitä eteenpäin elämässään. Luotsata ohi karikoiden. Haluan auttaa myös mahdollisimman montaa kohtalotoveriani. Aion esimerkkinä syöksyä päin tulta. En halua antaa menneisyyteni kävellä ylitseni. Haluan saada jonkin pisteen ja oikeuden tapahtuneille asioille. En ole kuitenkaan niin vahva, että selviäisin tästä kaikesta yksin. Tarvitsen jokaista ystävää enemmän kuin koskaan. Tarvitsen tukea ja kannustusta. Tarvitsen ihmisiä, jotka pitävät minut kiinni tässä hetkessä.

En pysty parantamaan maailmaa. Haluan kuitenkin antaa monen kipeälle tarinalle kasvot, jos se vaan mahdollistetaan. Kukaan ei ole oikeutettu pelkäämään omassa kodissaan joka ikinen päivä, ja hiipimään seinän vierustoilla miellyttäen kaikilla mahdollisilla tavoilla. Taisteluni voi lopulta olla täysin tuhoon tuomittu. Koen silti asian olevan taistelun arvoinen. Minulla on tämä yksi elämä enkä halua katua tekemättäjättämisiäni myöhemmin. Helpompi on päästä yli tehdyistä asioista.