munch.scream.jpg

"Tämä hetki. Nyt on pakko kohdata kaikki se, minkä on sisälleen sulkenut. Olen sen velkaa itselleni ja läheisilleni.

Kyyneleet pyrkivät silmiini. Tiesin, että niin kävisi. Olemme taas tilanteessa, jossa en voi luvata sinulle mitään ilman ehtoja. Mitkä sitten ovat ehdot luottamukselle, ja mitä ovat ne lupaukset? Laitoin soimaan ne kappaleet, joita aikoinaan kuuntelin ja ajattelen sinua.

Tämän ei tietääkseni pitaisi olla mikään shifi-elokuva, jossa tyhjästä ilmestyy nainen kaapaten sinut. Täysin omaa tahtoa vailla sitten toimit kuin sätkynukke. Avuttomana yrität ottaa selvää tuon oudon naisen tarkoitusperistä kirjoittelemalla tälle lemmentunnustuksia.

Miten nurinpäin minun täytyykään aivoni kääntää, saadakseni asiaan mitään tolkkua? "Hei, vaimo! Ufo sieppas mut ja nyt mulla ei oo enää omaa tahtoa!" Todella hieno yritys kulta. Uskon minäkin kaikenlaisiin salaliittoteorioihin, mutta että näin... En osta; en usko!

Tosin yhtä absurdia lienee, että otan nämä asia käsiteltäväksi kuin yhden kirjan kirjahyllystä. Asioiden välissä keskustelen kanssasi puhelimessa päivän säästä ihan kuin olisit ihan joku muu, jolla ei ole meneillään olevien asioiden kanssa mitään tekemistä.

Istun parvekkeella. Muistelen eilistä. Ajattelen tulevaa. Elän juuri nyt tässä hetkessä, koska minun on pakko. Väistämätöntä ei voi paeta loputtomiin. Tai voi... Minä haluaisin kuitenkin kohdata totuuden ja sen tuomat tunteet. Haluan oppia ymmärtämään elämää edes oman pienen alani. Toisaalta tämä oma elämä on pienoismalli suuremmasta kokonaisuudesta. Niin ainakin ajattelen."